Copyright © 2010-2017 OceanPeople Yachts B.V. | info@oceanpeopleyachts.nl | Herkingsezeedijk 212 | 3249 BZ Herkingen | +31(0)187-661060 | +31(0)6-21287811

Ervaringen van een Sentijn-zeiler.

September 2015 - Doe ons maar een Sentijn 37IQ.

Iedere zeiler heeft wel zijn droomboot in gedachte, voor later als ...weet je wel. Na een rondje Baltic, in 2014, besloten we niet te wachten tot later ... het leven is soms te grillig en er is meer dan werken alleen. Het lijstje waaraan die boot moet voldoen zat al een tijdje in ons hoofd. Een prettige en snelle cruiser sailer. Niet groter dan 12 m - we staan een handzame short handed boot voor. Eentje die je tijdens nachttochten over het kanaal solo aankan zonder dat je maatje uit de kooi moet. Zeewaardig, solied dekbeslag, met een ruime veilige kuip. Een beetje tegendraads, zoals we zelf zijn. Wars van de laatste trends, zie ze maar liggen op de Hiswa met hun dubbele stuurinrichting en brede klaphekkens, witte comfort doorslagjes van elkaar, niet?  Geef ons maar de klassieke tijdloze lijn van een Koopmans ontwerp (done by Paul & Yvonne). Strak modern opgetuigd, vlak dek waarbij alle vallen vlot te bedienen zijn aan de mast. Mooi scheeps interieur met een modern accent. Ingedeeld naar onze persoonlijke wensen, 2 kooien en een ruime bergruimte voor natte zeilpakken en fietsen. We kunnen het aantal dagen dat de 3 kooien op onze vorige boot in gebruik waren op één hand tellen. Gebouwd, getuigd en afgeleverd met kunde en liefde voor het vak, als het niet tot in de puntjes afgeleverd kon worden was het niet goed genoeg. Waarvoor dank! Voorzien van de laatste techniek - B&G elektronica, lithium batterijen om een weekje zonder walstroom te kunnen, led verlichting, mooie laminaat zeilen van Ullman Sails, forse Harken lieren. Kortom doe ons maar een Sentijn 37IQ, een rasechte sailor's boot, eentje waarvan je weet dat hij altijd voor je klaar ligt om buitengaats gewoon bakboord uit te sturen en door te gaan waar je geest heen wil. Enkel en alleen daarom zou je het moeten doen. Wij hebben onze beslissing nog geen ogenblik betreurd, en jij ?  

Oktober 2016 - 1 Jaar en ruim 4.000 mijlen later.

Een jaar geleden mochten we onze nieuwe boot Anne uit de verpakking halen en met glimmende mast en kraaknieuwe zeilen over de Grevelingen sturen. Even naar de Hiswa in Amsterdam en enkele weken later zat het zeilseizoen er al op. Anne, nog ruikend naar het nieuwe ging al dra in haar winterslaap. “Gaan jullie echt met een gloednieuwe boot naar de Azoren …? “, vroeg een bezorgde kennis bij de aanvang van het nieuwe vaarseizoen. Of we niet beter de tijd zouden nemen om de kinderziektes achter de rug te hebben ? Nou ja… neen dus, we gingen met onze Anne – net uit haar doosje – richting Azoren. Ze had amper 300 miles op haar teller. 3 maanden en 4.000 miles later ligt ze op haar eerste verjaardag, na een flinke poetsbeurt en ontdaan van een pak oceaan zout, weer te glimmen in haar vertrouwde ligplaats op de Grevelingen. Hoe de reis met onze “nieuwe” boot bevallen is, vroeg onze kennis. Tja, hoe breng je de ervaring onder woorden om met de Anne door de nacht te suizen, gedragen door een flinke oceaandeining, met een muziekje in de oren (Guns & Roses – in mijn geval), in het besef dat het dichtste landpunt op ruim 700 km ligt en dat de Anne meer dan 3 km water onder de kiel had. Dat kan je moeilijk onder woorden brengen, is gewoon puur genieten. Genieten omdat je boot je toelaat te genieten en je feilloos door die golven stuurt. Of we nu last hebben gehad van die kinderziektes die bij een nieuwe boot lijken te horen? Dat viel eigenlijk best mee: wat aanklungelen met de laatste software updates van de B&G apparatuur, een deurklink die lostrilt en wat Loctite kon gebruiken, en die 100 liter drinkwater in de bilge door een loszittende slangenklem, maar vooral door het aan laten staan van de waterpomp toen we van boord stapten (weer een leerpuntje voor de schipper). Eigenlijk zaten de meeste “kinderziektes” bij ons, maar die onze boot ons welwillend vergaf. Wat dacht je van 15 liter water in de dieseltank gooien (zat de vulopening van de watertank op onze vorige boot toch wel op die plaats zeker) – dit liet zich eenvoudig oplossen door een vacuümpompje via het  inspectieluik van de voorraadtank aan het werk te zetten. Waar zeil zetten en reven aan de mast in het begin wat moeizaam ging loopt dat thans vlot en soepel. We hebben van onze boot leren genieten als een veilige “compagnon de route”. Een pittige zeiler die graag hoog aan de wind gaat maar die evenzeer stabiel uitgeboomd voor de wind zeilt. De motor is stil en zuinig. Door de lithium batterijen hoef je niet om de haverklap stroom te draaien en kan je rustig  een dagje of twee voor anker gaan. Onze stuurautomaat liep letterlijk dagen aan een stuk zonder van slag te gaan, een echt gewaardeerd  bemanningslid op onze tocht. Of we nog iets zouden verbeteren … tja – misschien een extra lampje aan het switchbord in de navigatiehoek en een schakelaar in de kuip voor het deklicht zou ook handig kunnen zijn. Tevens een verzoek aan Volvo Penta om zijn motorbedieningspaneel eens beginnen uit te rusten met verlichte  knoppen, lig je niet te klungelen als ‘s nachts de motor aan moet. Zoals je ziet, eigenlijk bemerkingen van derde orde … dus neen de Sentijn 37IQ is heel  goed doordacht en gebouwd. Ze gaf zelf na dagen harde wind en golven geen bevreemdend kraakje. Eens je ingeslingerd bent beweeg je ook veilig onder en boven deks, er is altijd wel een houvast – we zijn zonder blauwe plekken de oceaan over  gekomen. Vaak, waar we ook aanlegden werden we over haar verschijning aangesproken, ze is zoals ze eruit ziet: een mooie sailor’s boat. Of er nu toch niets is wat we anders zouden gedaan hebben … eigenlijk wel … we hadden eerder de beslissing moeten nemen om de Anne te laten  bouwen. Ze ligt thans weer klaar om op ieder moment buitengaats bakboord uit te gaan en door te gaan waar je geest heen wil. Of wordt het nu misschien wel stuurboord richting Noorden. We zien wel … aan onze boot zal het niet liggen.
Wim en Hilde Wim en Hilde
Copyright © 2010-2017 OceanPeople Yachts B.V. | info@oceanpeopleyachts.nl | Herkingsezeedijk 212 | 3249 BZ Herkingen | +31(0)187-661060 | +31(0)6-21287811

Ervaringen van een

Sentijn-zeiler.

September 2015 - Doe ons

maar een Sentijn 37IQ.

Iedere zeiler heeft wel zijn droomboot in gedachte, voor later als ...weet je wel. Na een rondje Baltic, in 2014, besloten we niet te wachten tot later ... het leven is soms te grillig en er is meer dan werken alleen. Het lijstje waaraan die boot moet voldoen zat al een tijdje in ons hoofd. Een prettige en snelle cruiser sailer. Niet groter dan 12 m - we staan een handzame short handed boot voor. Eentje die je tijdens nachttochten over het kanaal solo aankan zonder dat je maatje uit de kooi moet. Zeewaardig, solied dekbeslag, met een ruime veilige kuip. Een beetje tegendraads, zoals we zelf zijn. Wars van de laatste trends, zie ze maar liggen op de Hiswa met hun dubbele stuurinrichting en brede klaphekkens, witte comfort doorslagjes van elkaar, niet?  Geef ons maar de klassieke tijdloze lijn van een Koopmans ontwerp (done by Paul & Yvonne). Strak modern opgetuigd, vlak dek waarbij alle vallen vlot te bedienen zijn aan de mast. Mooi scheeps interieur met een modern accent. Ingedeeld naar onze persoonlijke wensen, 2 kooien en een ruime bergruimte voor natte zeilpakken en fietsen. We kunnen het aantal dagen dat de 3 kooien op onze vorige boot in gebruik waren op één hand tellen. Gebouwd, getuigd en afgeleverd met kunde en liefde voor het vak, als het niet tot in de puntjes afgeleverd kon worden was het niet goed genoeg. Waarvoor dank! Voorzien van de laatste techniek - B&G elektronica, lithium batterijen om een weekje zonder walstroom te kunnen, led verlichting, mooie laminaat zeilen van Ullman Sails, forse Harken lieren. Kortom doe ons maar een Sentijn 37IQ, een rasechte sailor's boot, eentje waarvan je weet dat hij altijd voor je klaar ligt om buitengaats gewoon bakboord uit te sturen en door te gaan waar je geest heen wil. Enkel en alleen daarom zou je het moeten doen. Wij hebben onze beslissing nog geen ogenblik betreurd, en jij ?  

Oktober 2016 - 1 Jaar en

ruim 4.000 mijlen later.

Een jaar geleden mochten we onze nieuwe boot Anne uit de verpakking halen en met glimmende mast en kraaknieuwe zeilen over de Grevelingen sturen. Even naar de Hiswa in Amsterdam en enkele weken later zat het zeilseizoen er al op. Anne, nog ruikend naar het nieuwe ging al dra in haar winterslaap. “Gaan jullie echt met een gloednieuwe boot naar de Azoren …? “, vroeg een bezorgde kennis bij de aanvang van het nieuwe vaarseizoen. Of we niet beter de tijd zouden nemen om de kinderziektes achter de rug te hebben ? Nou ja… neen dus, we gingen met onze Anne – net uit haar doosje – richting Azoren. Ze had amper 300 miles op haar teller. 3 maanden en 4.000 miles later ligt ze op haar eerste verjaardag, na een flinke poetsbeurt en ontdaan van een pak oceaan zout, weer te glimmen in haar vertrouwde ligplaats op de Grevelingen. Hoe de reis met onze “nieuwe” boot bevallen is, vroeg onze kennis. Tja, hoe breng je de ervaring onder woorden om met de Anne door de nacht te suizen, gedragen door een flinke oceaandeining, met een muziekje in de oren (Guns & Roses – in mijn geval), in het besef dat het dichtste landpunt op ruim 700 km ligt en dat de Anne meer dan 3 km water onder de kiel had. Dat kan je moeilijk onder woorden brengen, is gewoon puur genieten. Genieten omdat je boot je toelaat te genieten en je feilloos door die golven stuurt. Of we nu last hebben gehad van die kinderziektes die bij een nieuwe boot lijken te horen? Dat viel eigenlijk best mee: wat aanklungelen met de laatste software updates van de B&G apparatuur, een deurklink die lostrilt en wat Loctite kon gebruiken, en die 100 liter drinkwater in de bilge door een loszittende slangenklem, maar vooral door het aan laten staan van de waterpomp toen we van boord stapten (weer een leerpuntje voor de schipper). Eigenlijk zaten de meeste “kinderziektes” bij ons, maar die onze boot ons welwillend vergaf. Wat dacht je van 15 liter water in de dieseltank gooien (zat de vulopening van de watertank op onze vorige boot toch wel op die plaats zeker) – dit liet zich eenvoudig oplossen door een vacuümpompje via het  inspectieluik van de voorraadtank aan het werk te zetten. Waar zeil zetten en reven aan de mast in het begin wat moeizaam ging loopt dat thans vlot en soepel. We hebben van onze boot leren genieten als een veilige “compagnon de route”. Een pittige zeiler die graag hoog aan de wind gaat maar die evenzeer stabiel uitgeboomd voor de wind zeilt. De motor is stil en zuinig. Door de lithium batterijen hoef je niet om de haverklap stroom te draaien en kan je rustig  een dagje of twee voor anker gaan. Onze stuurautomaat liep letterlijk dagen aan een stuk zonder van slag te gaan, een echt gewaardeerd  bemanningslid op onze tocht. Of we nog iets zouden verbeteren … tja – misschien een extra lampje aan het switchbord in de navigatiehoek en een schakelaar in de kuip voor het deklicht zou ook handig kunnen zijn. Tevens een verzoek aan Volvo Penta om zijn motorbedieningspaneel eens beginnen uit te rusten met verlichte  knoppen, lig je niet te klungelen als ‘s nachts de motor aan moet. Zoals je ziet, eigenlijk bemerkingen van derde orde … dus neen de Sentijn 37IQ is heel  goed doordacht en gebouwd. Ze gaf zelf na dagen harde wind en golven geen bevreemdend kraakje. Eens je ingeslingerd bent beweeg je ook veilig onder en boven deks, er is altijd wel een houvast – we zijn zonder blauwe plekken de oceaan over  gekomen. Vaak, waar we ook aanlegden werden we over haar verschijning aangesproken, ze is zoals ze eruit ziet: een mooie sailor’s boat. Of er nu toch niets is wat we anders zouden gedaan hebben … eigenlijk wel … we hadden eerder de beslissing moeten nemen om de Anne te laten  bouwen. Ze ligt thans weer klaar om op ieder moment buitengaats bakboord uit te gaan en door te gaan waar je geest heen wil. Of wordt het nu misschien wel stuurboord richting Noorden. We zien wel … aan onze boot zal het niet liggen.
Wim en Hilde Wim en Hilde