Copyright © 2010-2017 OceanPeople Yachts B.V. | info@oceanpeopleyachts.nl | Herkingsezeedijk 212 | 3249 BZ Herkingen | +31(0)187-661060 | +31(0)6-21287811

Klaar voor de horizon.

Gereed voor de oceaan.

Absoluut 'oceanproof'- constructie is het uitgangspunt geweest bij het ontwerpen van de Sentijn 37IQ. Alle details zijn geperfectioneerd. Het totale plaatje klopt, technisch, ergonomisch en esthetisch. De Sentijn vaart comfortabel, snel en op aan-de-windse rakken bijzonder hoog. Ze stuurt zo licht als een veertje en is gemakkelijk manoeuvreerbaar onder zeil en op de motor. Alle trimfuncties zijn vanuit de kuip te bedienen. Bovendeks vindt u een ruime kuip die lekker zit en brede gangboorden zonder obstakels. Voor lange reizen is er veel bergruimte aan boord, een prettig ruime navigatiehoek en ruime salon. Ruimte wordt ook gecreëerd door het functionele keukeneiland in het midden van de boot. De routering binnen de boot is geoptimaliseerd en u kunt zich veilig en comfortabel bewegen bij werkzaamheden benedendeks. Diesel- en watervoorraden zorgen voor een grote actieradius. Douchen aan boord is weldadig in de grote natte cel. De motor is goed bereikbaar met een aparte toegang tot pompen en filters. Accucapaciteit is ruim bemeten.

Beproefd ontwerp, moderne bouw.

Ontwerpen van Dick Koopmans staan garant voor zeewaardige schepen. Stevige boten die zich comfortabel gedragen in golven, ook als het een keer niet zulk lekker weer is. Dit is de reden waarom veel vertrekkers kiezen voor een Koopmans. De Sentijn 37IQ is ook een echt Koopmans ontwerp, maar haar lijnen verraden de wedstrijdzeiler in Dick Koopmans Jr. Ze is snel en vaart erg hoog aan de wind. Het achterschip is wat voller, de kuip wat ruimer, en ook onderdeks vindt u deze ruimte terug. Dick vaart zelf in de Jager, de “oer-Sentijn”. Het is zijn favoriete ontwerp waarmee hij inmiddels tienduizenden zeemijlen heeft gevaren en in een aantal prestigieuze wedstrijden zoals Round Britain en OSTAR goed heeft gepresteerd.

Sterk en stijf

Wij construeren de Sentijn naar Lloyds maatstaven. De romp is gemaakt van vinylester, een kunststof met veel pluspunten. Vinylester is sterker en elastischer dan polyester, het is krasbestendiger en - heel belangrijk - ongevoelig voor osmose. De werf bouwt de Sentijn 37IQ met vacuüminjectie. Deze methode garandeert optimale controle over het bouwproces. De hars komt overal en er wordt geen lucht ingesloten, wat de sterkte en stijfheid ten goede komt. Vacuüminjectie levert een lichtere romp op, omdat de hars goed wordt gedoseerd. De romp heeft een kern van 20 mm Airex-schuim, waar volgens de berekeningen 16 mm volstaat. De dikkere kern zorgt voor meer sterkte, stijfheid en isolatie. De totale huiddikte is 30 mm! Alle schotten zijn boven en onder vastgelamineerd en ook alle interieurdelen zijn aan de huid gelamineerd. Stevigheid is verder troef bij de romp-dekverbinding: eerst gekit, dan gebout en daarna afgelamineerd. Alles bij elkaar maakt dit de Sentijn lekker stil. Tijdens het varen is er geen gekraak of gepiep.

Gewichtsbesparing

De kiel van de Sentijn 37IQ is van lood, heeft een L-vorm en een diep zwaartepunt. Dat is gunstig voor de aanvangsstabiliteit en het oprichtend moment. De kiel hangt aan een ingelamineerd gegalvaniseerd stalen kielframe dat ook de mast draagt. Twee spantbenen van het frame lopen langs de huid door en zijn door een RVS M20-spanner onderdeks verbonden met de puttings. Kiel en bouwwijze zorgen voor een gewichtsbesparing en ook de motor draagt daaraan bij. De moderne 40 Pk viercilinder Volvo Penta diesel is licht, loopt soepeler en heeft hij een lage CO2-uitstoot.

Ergonomische kuip

De kuip is in ergonomisch opzicht ingericht voor gebruik door een kleine (zelfs solo) bemanning, maar ook 5-7 personen vinden er een goede zit op de kuipbanken. De kuip is ruim, maar je kunt jezelf onder helling goed schrap zetten. De kuipvloer loopt naar achteren af, dus loost altijd buis- en regenwater. Omdat een brugdek ontbreekt, is de instap naar de kajuit gemakkelijk. De drempel is voldoende hoog om water buiten te houden.

Degelijk en doordacht

Tuigage

De wantputtings zijn zo ver mogelijk naar buiten geplaatst. Dat geeft een betere krachtenverdeling op de romp en omdat de puttings gekoppeld zijn aan het kielframe ontstaat een sterk geheel. Daarnaast is het krachtenspel in de mast beter verdeeld. Er zijn twee sets gepijlde zalings. De driehoeken in de verstaging zijn groter, wat minder spanning geeft op de verstaging en minder druk op de mast. Het maakt een lichter mastprofiel mogelijk en dat scheelt kilo's bovenin. De doorgestoken mast heeft een 9/10 verstaging van Dyform. Zeilen hijsen en reven gebeurt standaard bij de mast. Maar dit kan op eigenaarswens ook, net als het trimmen van de neerhouder, onderlijkstrekker en Cunningham, vanuit in de kuip. De carbon spiboom zit op een slede voor op de mast. Aan dek is veel bewegingsruimte: brede gangboorden en een royaal voordek. In de voorpiek zit de elektrische ankerlier, met eigen accu en hoofdzekering. Ook de trommel van de rolfok zit onderdeks. Op de boeg zitten een solide ankerbeslag met Bruce-anker en oog voor een carbon boegspriet, waaraan een lichtweerzeil kan worden gevoerd.

Interieur: ruim en licht

Het interieur van de Sentijn 37IQ is ruim en licht. Aan stuurboord van de kajuittrap: de douche/toiletruimte, met doorgang naar de eenpersoonskooi onder de kuip, die ook als bakskist dienst kan doen. Aan bakboord is de deur naar de tweepersoons achterkooi. De navigatiehoek zit aan stuurboord. Het scherm van de plotter is bewust onderdeks gemonteerd, maar in de kuip is plaats voor een repeater (optioneel). Het is een volwaardige navigatiehoek inclusief kaartenberging en aflegbakken. Voor oplaadapparatuur zijn voldoende stopcontacten. De kombuis telt twee delen: aan bakboord het langsscheeps geplaatste fornuis en in het midden een eiland met spoelbakken. Een vrije doorloop aan beide kanten is het grote voordeel van deze opstelling. Een extra werkblad is uit het ladeblok te trekken. De twee langsbanken hebben een goede zit en bieden voldoende steun. Met een slingerzeiltje doen ze dienst als zeekooien. De vloer is geen standaard teak, maar whitewashed eikenhout met een maritieme ondervloer: watervast verlijmd hechthout. Alle kopse kanten van het houtwerk aan boord zijn gelakt. En zo zit de Sentijn 37IQ vol met praktische oplossingen die voortkomen uit zeezeilervaringen. Degelijk en doordacht zijn dan ook trefwoorden die bij de Sentijn passen.

Techniek

De motor is een viercilinder diesel, een Volvo Penta D2-40 die een saildrive met driebladsklapschroef aandrijft. De dynamo is extra zwaar: 115 ampère. Er zijn drie service accu's, een startaccu en een accu voor de ankerlier. Optioneel zijn de service accu’s in lithium uitvoering verkrijgbaar. Een drietrapslaadsysteem houdt de stroomvoorziening op peil. De filters van de motor zijn dubbel uitgevoerd en zitten in een aparte ruimte, waar u geen last hebt van de hete motor. De dagtank biedt als voordeel dat de gehele tankinhoud kan worden opgebruikt en geeft extra zekerheid: ontluchten van de motor is nooit een probleem en de tank heeft een extra filter.
D. Koopmans Jachtontwerpers D. Koopmans Jachtontwerpers
Copyright © 2010-2017 OceanPeople Yachts B.V. | info@oceanpeopleyachts.nl | Herkingsezeedijk 212 | 3249 BZ Herkingen | +31(0)187-661060 | +31(0)6-21287811

Klaar voor de

horizon.

Gereed voor de oceaan.

Absoluut 'oceanproof'- constructie is het uitgangspunt geweest bij het ontwerpen van de Sentijn 37IQ. Alle details zijn geperfectioneerd. Het totale plaatje klopt, technisch, ergonomisch en esthetisch. De Sentijn vaart comfortabel, snel en op aan-de- windse rakken bijzonder hoog. Ze stuurt zo licht als een veertje en is gemakkelijk manoeuvreerbaar onder zeil en op de motor. Alle trimfuncties zijn vanuit de kuip te bedienen. Bovendeks vindt u een ruime kuip die lekker zit en brede gangboorden zonder obstakels. Voor lange reizen is er veel bergruimte aan boord, een prettig ruime navigatiehoek en ruime salon. Ruimte wordt ook gecreëerd door het functionele keukeneiland in het midden van de boot. De routering binnen de boot is geoptimaliseerd en u kunt zich veilig en comfortabel bewegen bij werkzaamheden benedendeks. Diesel- en watervoorraden zorgen voor een grote actieradius. Douchen aan boord is weldadig in de grote natte cel. De motor is goed bereikbaar met een aparte toegang tot pompen en filters. Accucapaciteit is ruim bemeten.

Beproefd ontwerp, moderne

bouw.

Ontwerpen van Dick Koopmans staan garant voor zeewaardige schepen. Stevige boten die zich comfortabel gedragen in golven, ook als het een keer niet zulk lekker weer is. Dit is de reden waarom veel vertrekkers kiezen voor een Koopmans. De Sentijn 37IQ is ook een echt Koopmans ontwerp, maar haar lijnen verraden de wedstrijdzeiler in Dick Koopmans Jr. Ze is snel en vaart erg hoog aan de wind. Het achterschip is wat voller, de kuip wat ruimer, en ook onderdeks vindt u deze ruimte terug. Dick vaart zelf in de Jager, de “oer-Sentijn”. Het is zijn favoriete ontwerp waarmee hij inmiddels tienduizenden zeemijlen heeft gevaren en in een aantal prestigieuze wedstrijden zoals Round Britain en OSTAR goed heeft gepresteerd.

Sterk en stijf

Wij construeren de Sentijn naar Lloyds maatstaven. De romp is gemaakt van vinylester, een kunststof met veel pluspunten. Vinylester is sterker en elastischer dan polyester, het is krasbestendiger en - heel belangrijk - ongevoelig voor osmose. De werf bouwt de Sentijn 37IQ met vacuüminjectie. Deze methode garandeert optimale controle over het bouwproces. De hars komt overal en er wordt geen lucht ingesloten, wat de sterkte en stijfheid ten goede komt. Vacuüminjectie levert een lichtere romp op, omdat de hars goed wordt gedoseerd. De romp heeft een kern van 20 mm Airex-schuim, waar volgens de berekeningen 16 mm volstaat. De dikkere kern zorgt voor meer sterkte, stijfheid en isolatie. De totale huiddikte is 30 mm! Alle schotten zijn boven en onder vastgelamineerd en ook alle interieurdelen zijn aan de huid gelamineerd. Stevigheid is verder troef bij de romp- dekverbinding: eerst gekit, dan gebout en daarna afgelamineerd. Alles bij elkaar maakt dit de Sentijn lekker stil. Tijdens het varen is er geen gekraak of gepiep.

Gewichtsbesparing

De kiel van de Sentijn 37IQ is van lood, heeft een L- vorm en een diep zwaartepunt. Dat is gunstig voor de aanvangsstabiliteit en het oprichtend moment. De kiel hangt aan een ingelamineerd gegalvaniseerd stalen kielframe dat ook de mast draagt. Twee spantbenen van het frame lopen langs de huid door en zijn door een RVS M20-spanner onderdeks verbonden met de puttings. Kiel en bouwwijze zorgen voor een gewichtsbesparing en ook de motor draagt daaraan bij. De moderne 40 Pk viercilinder Volvo Penta diesel is licht, loopt soepeler en heeft hij een lage CO2-uitstoot.

Ergonomische kuip

De kuip is in ergonomisch opzicht ingericht voor gebruik door een kleine (zelfs solo) bemanning, maar ook 5-7 personen vinden er een goede zit op de kuipbanken. De kuip is ruim, maar je kunt jezelf onder helling goed schrap zetten. De kuipvloer loopt naar achteren af, dus loost altijd buis- en regenwater. Omdat een brugdek ontbreekt, is de instap naar de kajuit gemakkelijk. De drempel is voldoende hoog om water buiten te houden.

Degelijk en doordacht

Tuigage

De wantputtings zijn zo ver mogelijk naar buiten geplaatst. Dat geeft een betere krachtenverdeling op de romp en omdat de puttings gekoppeld zijn aan het kielframe ontstaat een sterk geheel. Daarnaast is het krachtenspel in de mast beter verdeeld. Er zijn twee sets gepijlde zalings. De driehoeken in de verstaging zijn groter, wat minder spanning geeft op de verstaging en minder druk op de mast. Het maakt een lichter mastprofiel mogelijk en dat scheelt kilo's bovenin. De doorgestoken mast heeft een 9/10 verstaging van Dyform. Zeilen hijsen en reven gebeurt standaard bij de mast. Maar dit kan op eigenaarswens ook, net als het trimmen van de neerhouder, onderlijkstrekker en Cunningham, vanuit in de kuip. De carbon spiboom zit op een slede voor op de mast. Aan dek is veel bewegingsruimte: brede gangboorden en een royaal voordek. In de voorpiek zit de elektrische ankerlier, met eigen accu en hoofdzekering. Ook de trommel van de rolfok zit onderdeks. Op de boeg zitten een solide ankerbeslag met Bruce-anker en oog voor een carbon boegspriet, waaraan een lichtweerzeil kan worden gevoerd.

Interieur: ruim en licht

Het interieur van de Sentijn 37IQ is ruim en licht. Aan stuurboord van de kajuittrap: de douche/toiletruimte, met doorgang naar de eenpersoonskooi onder de kuip, die ook als bakskist dienst kan doen. Aan bakboord is de deur naar de tweepersoons achterkooi. De navigatiehoek zit aan stuurboord. Het scherm van de plotter is bewust onderdeks gemonteerd, maar in de kuip is plaats voor een repeater (optioneel). Het is een volwaardige navigatiehoek inclusief kaartenberging en aflegbakken. Voor oplaadapparatuur zijn voldoende stopcontacten. De kombuis telt twee delen: aan bakboord het langsscheeps geplaatste fornuis en in het midden een eiland met spoelbakken. Een vrije doorloop aan beide kanten is het grote voordeel van deze opstelling. Een extra werkblad is uit het ladeblok te trekken. De twee langsbanken hebben een goede zit en bieden voldoende steun. Met een slingerzeiltje doen ze dienst als zeekooien. De vloer is geen standaard teak, maar whitewashed eikenhout met een maritieme ondervloer: watervast verlijmd hechthout. Alle kopse kanten van het houtwerk aan boord zijn gelakt. En zo zit de Sentijn 37IQ vol met praktische oplossingen die voortkomen uit zeezeilervaringen. Degelijk en doordacht zijn dan ook trefwoorden die bij de Sentijn passen.

Techniek

De motor is een viercilinder diesel, een Volvo Penta D2-40 die een saildrive met driebladsklapschroef aandrijft. De dynamo is extra zwaar: 115 ampère. Er zijn drie service accu's, een startaccu en een accu voor de ankerlier. Optioneel zijn de service accu’s in lithium uitvoering verkrijgbaar. Een drietrapslaadsysteem houdt de stroomvoorziening op peil. De filters van de motor zijn dubbel uitgevoerd en zitten in een aparte ruimte, waar u geen last hebt van de hete motor. De dagtank biedt als voordeel dat de gehele tankinhoud kan worden opgebruikt en geeft extra zekerheid: ontluchten van de motor is nooit een probleem en de tank heeft een extra filter.
D. Koopmans Jachtontwerpers D. Koopmans Jachtontwerpers